katerina.kalacova@gmail.com +420 604 106 906
Umíte se domluvit se svým týmem?
15.6.2017

Základem našeho fungování ve společnosti obecně je schopnost domluvit se. A v práci a v projektech to platí obzvlášť. Můžeme být skvělí odborníci na cokoliv, ale pokud si to neřekneme, daleko se neposuneme.

 

Ne vždy ale komunikace funguje. Proč?

 

Každý člověk je jiný. Má jiné schopnosti, dovednosti, silné stránky, slabiny, talenty, potřeby a motivaci k práci a spolupráci. Když stavíme (nejen) projektový tým, samozřejmě chceme, aby vše fungovalo, všichni táhli za společný provaz (a hlavně stejným směrem) a projekt se zdárně dokončil.

V ideálním případě jsou členové týmu z práce nadšení, jsou poháněni svým vnitřním motorem a nepotřebují zásahy zvenčí, jakékoliv problémy řeší okamžitě a nenechávají je vyhnít, nebojí se otevřeně říct svůj názor, zkrátka vše klape. Je tomu tak ale vždycky?

 

Jak to celé nastavit, aby teorie odpovídala praxi?

 

Klíčový je člověk řídící tým nebo projekt. Vidím ho jako kapitána lodi, který stojí u kormidla, ovládá jej pevnou rukou a má jasno v tom, kam jeho týmová loď pluje a co dělají členové posádky. Nechává své námořníky dělat svou práci a zasahuje pouze v případě, když je to nutné. Má o všem přehled, nastavuje mantinely a přizpůsobuje průběh plavby aktuálnímu počasí.

Využívá při tom synergického efektu, který říká, že pokud spojíme své síly, uděláme daleko víc, než kdybychom se snažili jako jednotlivci.

Správný kapitán musí mít v malíčku dovednosti, jako je:

  • Aktivní naslouchání
  • Otevřená a férová komunikace
  • Ochota řešit problémy
  • Schopnost sdílení
  • Snaha domluvit se
  • Vůle hledat společnou cestu

 

Jak tedy na společnou domluvu?

 

Nejlepší je začít tím, že se všichni posadíme ke kulatému stolu a otevřeně se pobavíme: jak to mám já, jak to máš ty, co máme společného, jak to celé uděláme, aby to šlapalo, a co budeme dělat, když to šlapat nebude.

Užitečné také je, když si položíme základní otázky a nebojíme se na ně odpovědět.

V případě celého týmu:

  • Co je našim cílem? (kam míří naše loď)
  • Jakou máme misi?
  • Jakou máme vizi?
  • Co děláme?
  • Proč to děláme?
  • Chceme to dělat?
  • Co k tomu potřebujeme?
  • Jak vše zapadá do společného kontextu?
  • Jak do týmového celku zapadají jednotliví členové?

V případě jednotlivých členů:

  • Jak to mám já?
  • Co potřebuju?
  • Jak funguju?
  • Co mě motivuje?
  • V čem jsem dobrá/ý? Co týmu přinesu?
  • V čem dobrá/ý nejsem?
  • Co neumím?
  • S čím potřebuji pomoct?
  • Kdo mi může pomoct?
  • Čeho se bojím?
  • Jak to může dohromady fungovat nám všem?

Z mé osobní zkušenosti fungují nejefektivněji týmy, ve kterých každý člen ví, na čem je, kde probíhá transparentní výměna informací, panuje přátelská atmosféra, lidé se na sebe (a na šéfa) nebojí obrátit, ví, že se na sebe můžou vzájemně spolehnout a že se v případě problémů vždycky podrží. A taky tam, kde se chyby netrestají, ale berou jako důležité zkušenosti, ze kterých se tým poučí a díky kterým se posune dál.

 

Tip: Jak mohu vyjádřit, co se mi nelíbí, a neurazít při tom druhé?

Když budu mluvit sama/sám o sobě a o svých pocitech.

 

„Když v situaci X děláš Y, já (se) cítím Z.”

 

„Když mi před kolegy říkáš, že všechno vždycky pokazím, cítím se ponížená/ý. Prosím, když se ti něco nelíbí, řekni mi to v soukromí.”

 

A co váš tým? Jak to chodí u vás?

 

Pravá ruka neví, co dělá levá? Nedokážete se domluvit? Vlastně se vzájemně vůbec neznáte? Nemáte jasno v tom, co druzí ke své práci potřebují?

Přijďte na interaktivní workshop Jak se domluvit v týmu nebo si najměte projektovou koučku.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •